طعمه پاشى سه لایه

بى شک یکى از مهمترین نکات در صید دسته اى از ماهیان طعمه پاشى صحیح ، به نسبت وسعت دریاچه و شرایط اب و هواییست . در زیر خلاصه اى از انچه از اساتید خود ، سایتها و فیلمهاى اموزشى ، یادگرفته و خود نیز بکار میگیرم را خدمتتان عرض میکنن:
قبل از همه چیز توجه به وسعت اب محل مورد نظر مهمترین موضوع در طعمه پاشیست ، تجربه ثابت کرده براى در یاچه هاى مصنوعى با وسعت کم مانند دریاچه عسل ، احمد اباد و.. طعمه پاشى وسیع درصد موفقیت در ماهیگیرى راپایین مى اورد که دلیل اصلى این موضوع به طور دقیق مشخص نیست ، براى همین ما سه لایه طعمه پاشى را در نظر میگیریم. منطقه اول محدوده وسیعیست که قصد داریم ماهى را بدان جا هدایت کنیم ، این قسمت از طعمه پاشى مناسب دریاچه هاى وسیع میباشد و بهتر است نسبت به وسعت اب هجم مواد رعایت شود تا بیشترین نتیجه را بدهد.
در مرحله نخست بهترین موادى که میتواند بیس اصلى و همیشگى طعمه پاشى ما باشد و فقط کافیست به نسبت فصل ، محل مورد نظر و بویله مورد استفاده مان اندکى تغییرات در ان اعمال کنیم میتواند به شرح زیر باشد:

١-جویى که حداقل بمدت سه روز خیس خورده
٢-شاهدانه خام که همزمان با جو ها خام خیس خورده
٣-ذرت بصورت کنسرو یا منجمد
۴-تن ماهى
۵-شکر
۶-نمک
٧-پلت ماهى (در صورت دسترسى ، مخصوصا براى زمستان بسیار مفید میباشد)
٨-فلفل قرمز
٩-مقدار کمى از بویله و اترکتورهاى مورد استفاده

با کمى تغییرات در مواد بالا میتوانید مطمعنترین مواد طعمه پاشى را اماده کنید ، مثلا در فصل زمستان بهتراست از مواد چرب مثل تن ماهى استفاده نشود و در عوض مواد غنى پروتیینى خشک مثل پلت ماهى و یاپودر گوشت جایگزین شود و بلعکس در تابستان مواد چرب واترکتورهاى میوه اى ( در صورت استفاده از بویله هاى میوه اى )میتواند کارایى بیشترى داشته باشد.
در صورت کمبود وقت براى خیس خوردن مواد میتوانید جو و شاهدانه را بخوبى بجوشانید تا نرم شوند.فراموش نکنید بهترین زمان براى مخلوط کردن مواد با یکدیگر بلا فاصله قبل از طعمه پاشیست و بهتر است این مرحله از طعمه پاشى فقط یکیبار براى یک ١٢ ساعت ماهیگیرى انجام شود.
٢- مرحله دوم طعمه پاشى ما منطقه استقرار قلابها و مناطق نزدیک را هدف قرار میدهد در این قسمت ما از بویله مورد استفاده و یا تکه هاى خمیر فیدر (که در مرحله بعدى به ان میپردازیم) بهره میگیریم و انها در بازه هاى زمانى و بطور مستمر در تمام طول ماهیگیرى بکمک بویله شوتر ویا تیر کمان به منطقه مذکور پرتاب میکنیم. این مرحله براى ابهاى کوچک بسنده میکند و استمرار ان نتایج خوبى را در پى خواهد داشت.
٣-مرحله اخر حیاتى ترین قسمت طعمه پاشى میباشد و درست معطوف به محل قرار گفتن قلاب و طعمه است. در این قسمت با استفاده از خود بویله و محصولات پى وى اى و یا خمیر و سرب هاى فیدر هدفمان کشاندن بزرگترین ماهیها به سمت قلاب و برداشتن طعمه اصلى توسط انهاست و در این جهت بهره گیرى از همه اترکتورهاى مناسب بویله مثل دیپ هاى مایع ، دیپ هاى پودرى ، پودر بتایین ، اترکتور هاى گو و… میتواند درصد شانس ما را در صید ماهى افزایش دهد .

خمیر فیدر: در صورتى که از بویله دست ساز استفاده میکنید مخلوطى از اردهاى بکار رفته در بویله را نگه دارید و قبل از ماهیگیرى با شیر سویا یا شیر گاو و لیکویید هایى که در بویله استفاده کرده اید این خمیر را درست کنید در صورت نیاز به اضافه کردن اب بهتر است از اب دریاچه مورد نظر استفاده شود، در صورتیکه به محصولات پى وى اى و سربهاى فیدر هم دسترسى نداشتید میتوانید خمیر را بطور مستقیم در اطراف بویله و یا سربتان فیکس کنید. و در مواردى که از بویله هاى میوه اى استفاده میکنید میتوانید بجاى دیپ پودرى از پودر ژله همان میوه استفاده کرده و بویله ها را در اب دریاچه خیس و در ان بغلتانید.

مهمترین نکته در این نوع طعمه پاشی پخت کامل حبوبات میباشدکه درصورت رعایت نشدن این موضوع میتواند آسیب شدیدی به ماهیها واردکرده وباعث مرگ آنها بشود.
با اروزى موفقعیتان در صید وزرشى ،
باتشکرازحسین وفای عزیز بخاطر زحمات مقالات