بخارپز کردن یا جوشاندن بویله؟ کدام یک بهتر است؟

من این سوال را چندین بار در طول سال های متمادی مطرح کردم و در رابطه با دیدگاه کسانی که در هر دو طرف بحث قرار داشتند با اشتیاق مطالعه داشتم.
به گفته کارشناسان مواد غذایی، ما بیشتر باید از غذاهای بخارپز استفاده کنیم.
با این کار مواد غذایی ارزش غذایی خود را حفظ می کنند.
اما با این تفکر آیا می توانیم برای ساختن یک بویله هم اعمال کنیم؟
ومن نگرانی از این دارم که خیلی از طعمه های کپوری پیشرفته امروزی بسیار پیچیده و سخت گیرانه تر از انواع ساده آنها هستند.
من فکر می کنم آنچه که در ابتدا روشن است، این است که هیچ روشی کامل نیست ،و در هر روش، مقداری از تغییر ماهیت مواد غیر قابل اجتناب است.
در اصل ما در رابطه با لایه های خارجی طعمه ها بررسی کردیم به منظور این که در طول مدت زمان ماهیگیری که به آب معرفی می‌شوند و یا تحت فشار اولین پرتاب طعمه ها و ایجاد ریزش از دیواره خارجی آنها، تغییراتی نداشته باشند.
بنابراین چه چیزی با هر دو روش پیچیده شده است؟
با بخارپز کردن بویله ها، شما به مدت زمان حدود ۸تا۱۰ دقیقه، و با جوشاندن شما به مدت زمان حدود ۹۰ ثانیه غرق در آب جوش نیاز دارید.
در هر دو روش پخت یک سری مزیت ها و اشکالاتی وجود دارد که هر دو در آماده سازی و بقای درونی اجزای مواد تاثیر دارند.
بخارپز کردن در نوع کارایی خودش می تواند ریخت و پاش و بی نظمی کمتر و مدت زمان خشک کردن کمتری بعد از اتمام کار داشته باشد.
و هنگامی که بخارپز کردن در یک مقیاس تجاری انجام می شود، بویله ها در یک مقدار بزرگتری می توانند بخارپز شوند.
باتوجه به اینکه بویله ها در تماس مستقیم با آب قرار نگرفته اند، کسانی استدلال می کنند که مواد محلول و مایعات در مقایسه با پروسه جوشیدن بویله ها به طور نسبی از بین نرفته اند.
و به علاوه اشخاصی که ترجیح می دهند بویله ها را بخار پز کنند، ادعا می کنند که بوی فلیور ها قوی تر و تراوش بهتری در آب دارند.
و در عوض طرفداران پروسه جوشاندن بویله ها نگرانی از آن دارند که مقداری از ویتامین ها و آمینو ها در اثر مدت زمان بیشتر پختن(در بخار پز) از بین بروند.
به طور شخصی, من پروسه بویله های جوشانده را انجام می دهم.
در چند روز گذشته وقتی که برای خودم طعمه می ساختم، به طور تفریحی با بخار پز انجام دادم. هرچند برای یک دوره زمانی کوتاه، و اگرچه آنها خوش بو و جذابیت زیادی داشتند، بعد از یک بار در آب رفتن به سرعت جاذبه خود را از دست دادند، ولی به طور موثر تراوش عطر و طعم و، رنگ بویله ها را دوست داشتم.
با آن بویله ها ماهی گرفتم و اگرچه متوجه شدم که آن هرگز یک آزمایش علمی نبود و به نظر نمی رسد که مزایای قابل توجهی را برای هر چیزی ارائه کنند.
بافت بویله های بخار پز من را تا حدودی متوقف کرد.
سپس بویله هایم را حدود ۷۰ ثانیه جوشاندم و هنگامی که یکی از بویله ها را بریدم حاشیه خارجی آن پخته شده بود اما درون آن به طور نسبی نپخته مانده بود.
اگر چه وقتی شما بویله ای را که به روش بخار پز و به مدت ۸ دقیقه پخته اید را ببرید، کاملا درون آن پخته است و یک کم رنگ بودن در سراسر آن مشاهده می کنید. و اگر صادق باشم، آنها من را با اطمینان مورد توجه قرار ندادند.
و مطالب دیگر اینکه، تمام آنزیم های واکنش پذیر و مانند آن ها، امروزه در طعمه های ما وجود دارند. و بیشتر آنها به شدت در معرض اثرات گرما قرار می گیرند و نگرانی من از بین رفتن آنها قبل از شروع ساخت آنهاست!
در فشار اتمسفر آب در ۱۰۰ درجه سلسیوس جوش می آید و شما می دانید که طعمه ها به این نقطه از درجه گرما نمی رسند. اگرچه، نقطه ی اصلی بخار آب است و در این نقطه فعالیت بخار آب است و بر روی اجزاء اجرام مواد اثرگذار می باشند.
بخارها دارای گرمای بیش از آب جوش هستند و هنگامی که تحت فشار قرار گیرند به راحتی می توانند درجه حرارت دو برابر آب جوش را ایجاد کنند. که این پتانسیل برای من آسیب بیشتری نسبت به مزیت آن دارد.
من فکر می کنم این را نیز به یاد داشته باشید که می تواند تفاوت به اندازه یک دنیا بین روش های مختلف و تجهیزات و مواد وجود داشته باشد.
ممکن است از بویله سازی در خانه، در مقایسه با تجهیزات پیشرفته و تکنیک های مورد استفاده توسط رهبران سازندگان بویله دست بکشید. آنها دقیقا می دانند که چه چیزی خوب است و چه چیزی روند مورد استفاده آنها نیست.
و درنتیجه دانش کامل خود را در فرآیند ساختن برای مقابله با چنین مشکلی اعمال می کنند.
تعدادی از آنها با استفاده از مواد معدنی پیشرفته در فرایند ساخت بویله در هنگام جوشیدن از آنها محافظت می کنند.
زمان جوش می تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد. به کوچکی ۴۰ ثانیه و حتی مدت زمان کمتر، تا شانس تغییر ماهیت مواد را کاهش دهند. و اگر چه این مورد نادیده گرفته می شود ولی فاکتور مورد اطمینان در ساخت بویله ها در هر دو روش مورد استفاده قرار می گیرد.
اگر از یک روش استفاده می کنید و یا از هر دو روش استفاده می کنید و ماهی خوب می گیرید، پس مشکل چیست؟
با هر روشی که به شما اعتماد به نفس بیشتری می دهد ادامه دهید.

Julian Grattidge
October 2011
Northwestcarp.co.uk
منبع :AnglersNet.Co.uk
ترجمه :مجتبی برخور

لوازم تخصصی ماهیگیری آکج